Har du noen gang kjent på usikkerheten i det du skal til å poste på din bedrifts Facebookprofil eller legge ut et bilde instagram? Kjent at “tjæææ – er dette sånn jeg vil fremstå” i det du skal til å legge ut en blogg eller en video? Kanskje er du til og med en av dem som ikke en gang legger ut eller poster særlig mye, nettopp fordi du er usikker på hvordan det blir tatt i mot.
Vi har alle vært usikre en gang, og ikke minst har jeg opplevd at kunder har kommet til meg med den samme følelsen av å ikke vite hvordan de blir oppfattet av sine kunder. Det er ikke spesielt behagelig og det gjør jobben vår vanskeligere når vi skal kommunisere med kundene våre. Og det vil vi at skal være enkelt og ikke minst at det vi kommuniserer ut skal fungere..! For det er da vi får respons i form av kommentarer, tomler opp og hjerter. Ikke sant?
Kommunikasjon handler om å oppnå noe.
Vi ønsker å nå fram med vårt budskap og for å gjøre det må vi vite hva budskapet er i tillegg til å si tydelig i fra hvem som snakker. Men så er det jo sånn at det er mange der ute i vår digitale verden som ønsker å nå fram og bli hørt. Og ikke bare det, vi vil også samtidig legger igjen et positivt “spor” etter oss.
Men hvor skal du begynne?
Det er mange som selger spesialkurs i det ene og det andre – en lang rekke tilbud for å bli sett og hørt i en jungel av folk tilbys, men jeg har enda ikke sett et eneste kurs som hjelper deg med å bli tydelig.
For det er jo det som blir viktig i “jungelen”. Og for å være tydelig må du også vite hvem du er, hva du ønsker å si – og hvordan det bør sies for at det fungerer. Det er dette som på en litt forenklet måte kan kalles “branding” eller “merkevarebygging” på norsk. Og det er dette du må drive med om du skal nå gjennom når du kommuniserer og oppnå det du ønsker.
Men først må du altså være trygg på hvem du er og hva du ønsker å si.
Så enkelt, men samtidig vanskelig er det.
Begynn med å sjekk ut mine Tre tips for å gjøre merkevarebygging enkelt, hvor jeg gir jeg de de tre mest grunnleggende stegene.
Liker du denne bloggen?
Del bloggen med andre du kjenner som vil ha interesse for temaet og legg gjerne igjen en kommentar med hvordan du tror du fremstår i din kommunikasjon.