Er du på Snapchat? Det er du kanskje som privatperson, eller så har du knapt hørt om det og tenker at dette er noe “de kule kidza” holder på med. Den tida er forbi . Nå er det på høy tid å tenke over om dette kan være noe for å bygge renomè for brandet ditt også.
Det stemmer nok at mange unge benytter “snap” mye i hverdagen, og slik vil det nok fortsette å være. Men nå har denne bilde-chatte-tjenesten vært en del av vår hverdag mer eller mindre i et par år. Den har vært med på i den private hverdagen, og benyttes til å sende bilder med korte beskjeder til familie og venner. Selv bruker jeg også chattefunksjonen og svarer mange av de som sender meg bilder også.
MyStory
Vanligvis forsvinner dette bildet eller “chatten” etter få sekunder. Når vi ønsker det kan vi selv velge å legge et eller alle bildene våre i en “story” som kalles MyStory. Det er denne som er interessant for oss som driver en bedrift. Ved å benytte SnapChat til å fortelle historier kan følgerne se snappen din i et døgn etter at den er publisert, og slik kan du fortelle en historie gjennom bilder eller små filmsnutter. I denne historien kan det selvsagt legges inn fristelser og begrensede tilbud også, selv om jeg nok vil anbefale å ha fokus på å fortelle en historie foran å drive med salg.
Ikke vent for lenge
Brands som MTV UK har allerede tatt i bruk SnapChat som kommunikasjonskanal. De brukte det for eksempel til å promotere en ny sesong av tv serien Gordie Shore. Flere store aktører som McDonalds og AT&T har også tatt i bruk “stories” i sin kommunikasjon.
La folk følge brandet
Historiefortelling er alfa og omega for å bygge et godt renomè og en god følelse til brandet, og nå er muligheten også her i form av SnapChat. Her er noen spørsmål du kan tenke over for å ta i bruk snaps som kommunikasjonsmetode:
– Hvordan kan din bedrift fortelle små historier gjennom korte filmsnutter og bilder?
– Er det noe du kan gi eksklusive tilbud på til følgere på snapchat?
– Er din målgruppe på SnapChat, eller kunne de ha vært brukere av tjenesten om du tilbyr gode historier og tilbud?
Ninabea (legg meg gjerne til ved å søke på: ninabea) er selvsagt på SnapChat – og vil fra nå begynne å dele historier og glimt fra hverdagslivet til brandet og Nina. For like viktig som gjennomtenkt kommunikasjon er, er det også viktig å la målgruppen bli kjent med folka bak brandet.
Er du på SnapChat? Har du testet ut “stories” og hva bruker du Snap/Stories til?
Del ditt navn under i kommentarfeltet her så legger jeg deg til!
Hos Unisportstore.no har vi hatt stor suksess med Snapchat. Dog har vi ikke hatt de beste opplevelsene med rabattkoder da det forsvinner etter 10 sek, og vi får mange henvendelser til kundeservice fra brukere som ikke har fått med seg koden.
Dere skal være velkommen til å følge Unisportstore.no på Snapchat – brukernavn “unisportlife”