Visste du at fargen du velger å benytte som ditt brands farge er avgjørende for hvor lett det er for deg å bli synlig? Om du velger feil kan du ende opp med å drukne i et hav av andre som også kjemper om oppmerksomhet. For at du skal være sikrere på hvilken farge som både passer til brandet ditt og fungerer for å gi god synlighet vil jeg gi deg noen eksempler på hvordan du kan tenke mer strategisk når du velger farger til ditt brand.
Hva betyr fargene?
Farger er ikke enkelt. De har ulik betydning i ulike deler av verden. Det ligger både en personlig referanse den enkelte fargen av hva vi forbinder med blå, rød, grønn og så videre og en innlært symbolikk som er forankret i den kulturen vi forholder oss til i det daglige. Som du kanskje husker fra naturfagstimene er farger er egentlig en lystråle som brytes slik at øyet oppfatter det som en farge. Farge er med andre ord en “opplevelse av lys” (superenkelt forklart) – og det sier seg selv at vi opplever farge delvis unikt fra person til person også. Vi har alle vært med på diskusjoner a´la: Kan du kjøpe en litt lys jadegrønn maling, kjære? Og så har mannen kommet hjem med noe som for deg er eplegrønt – selv om dere begge så på det samme bildet i interiørmagasinet? Dette er rett og slett helt normalt, nettopp fordi vi ser ulikt. Er det rart det kan by på utfordringer?
Hvilken farge “er brandet” som også matcher verdiene?
Hvordan vet du hvilken farge som “er brandet”? Det er jo mange måter å finne frem til dette på.
De fleste velger nok enkelt og greit en farge. En farge som du tiltales av og liker/velger i livet ellers også. Dette er ikke nødvendigvis feil, men for et brand som i starten er en enkeltgründers bedrift og som etterhvert vokser seg stor og har flere ansatte kan det bli veldig feil. I et slikt tilfelle er det viktig å tenke over om fargen vil fungere på lang sikt og være levedyktig. Kunne være og bære brandet i fremtiden også. Det blir litt som når de fleste jenter velger farge på rommet sitt som 6-åring og det skal være rosa, – det er ikke sikkert du liker det når du blir eldre. Og det er ikke sikkert trendfargen i år er passende til brandet ditt om 5 år.
Hvordan velger du fargen?
Når du skal velge brandets farge, så er det ofte ikke så smart å bare velge en farge du liker. Du må ta hensyn til flere faktorer og her er de tre viktigste:
- Hvordan fungerer fargen opp mot de flatene den skal benyttes på?
Alle trenger at den fungerer på skjerm og trykk/print. Men kanskje er det også smart å tenke på at den skal kunne legges med folie på en bil, syes på et klesplagg eller brukes på et stort skilt? Har den gode nok kontraster til bakgrunnen. Vil logosymbol – eller font fungere oppå eller sammen med fargen? - Har du gjort research?
Det er meget viktig å gjøre god research. Både på hva fargen symboliserer og hvilken farge konkurrentene dine assosieres med. Du vil vel ikke benytte samme farge- eller fargekombinasjon som konkurrentene dine? Det vil i såfall bli slik at du også kan komme til å bli assosiert med din konkurrent og styrke konkurrentens brand istedet for å fremheve ditt brand. Og en ting til når det gjelder research på fargesymbolikk: I ulike kulturer kan farger bety helt forskjellige ting. Det er meget viktig å huske på om du en dag drømmer om å skulle bli et verdensomspennende brand, eller får muligheten uten å ha planlagt det (…du vet jo aldri!) Det er også smart å se litt på hvilke farger som brukes mye i din bransje. Står du for det samme, eller vil du være et friskt pust, og eventuelt på hvilken måte vil det å skille seg ut gjøre et positivt/negativt utslag? - Er fargevalget i tråd med det brandets verdier representer?
Dette er et taktisk smart valg. Verdiordet “Energisk” assosieres med andre farger enn “harmonisk” for eksempel. Ta gjerne en runde med både deg selv og andre og spør hvilke farger de assosierer med verdiordet. Her er det forøvrig lett å la seg lede av andre, så vær litt nøye med hvem du spør og hvilke svar du tar med deg inn i valget.
Det er altså mange faktorer å ta hensyn til, og dette kommer det enda mer om i neste utgave i onlinekurset av “Kickstart ditt brand”. Ninabea har vært med på flere brandingprosesser der fargen har blitt meget sentral i praktisk bruk, – og blant de mest synlige i folkehavet. (se bildet) Idrettsutøveren Andreas Bakkerud har mange fans i publikum, og da var det blant annet viktig å velge en farge som ble synlig i folkehavet, – og valget falt på en blåtone med litt turkisskjær (hint av grønt) som ingen andre av utøverne benytter. Fargen er heller ikke en typisk standardfarge, hverken på klær eller annet, og det er derfor også mindre sannsynlig at mange andre team vil benytte den samme fargen. Slik blir det synlighet av! Sammen med en gira fanskare fra Bergen er det umulig å ikke legge (godt) merke til #BakkerudBlue-fansen som vi samtidig med ny farge og kolleksjon lanserte en egen #emneknagg til. (Som forresten også er et supert tips!)
Kort oppsummert er dette nøkkelpunktene:
1. God research er viktig
2. Tenk på synligheten til fargen(e)
3. Signaleffekten bak fargen må matche brandet, gi merverdi og være levedyktig
PS: Vet du forresten hva årets trendfarge for 2016 er?
Del gjerne bloggen og legg igjen en kommentar med ditt trendfargetips for 2016 og vinn et coverbilde til din Facebookside! Vinner trekkes blant (de mest) riktige svarene ca. 1. april. Det blir gøy å høre hva du tror fargen er!